Friday, November 19, 2010

Rezeki masing-masing

Allah dah tetapkan macam tu. Janganlah kau nak persoal kan kenapa itu kenapa ini.


Kau kenelah bersyukur dengan apa yang kau ada sekarang ini. Kau kene selalu berfikir yang ada orang lain lagi teruk nasibnya dari kau. Janganlah kau selalu pertikaikan.."beruntungya dia.." ," bestnya kalau aku pun sama nasib dengan dia...","kenapalah nasib aku macam ni? kan best kalau aku dapat rasa sama macam yang dia rasa..."


Kau kira beruntung. Ada suami yang sangat memahami dan sangat menyayangi kau. Tak pernah pun dia naik tangan kat kau walaupun kau pernah buat dia marah sangat. Walaupun dia kene melayan kerenah kau yang selalu je mengada-ngada bila dia ada dengan kau. Walaupun kau selalu mintak dia macam-macam sampai dia sanggup ketepikan kemahuan dia demi melihat kau lebih bahagia. Itupun kau nak pertikaikan jugak? Kau kene fikir kat luar sana tu berapa ramai isteri yang kene belasah dengan suami? Berapa ramai pulak isteri yang ditinggalkan suami tanpa berita? Berapa ramai isteri yang nasibnya lagi buruk dari kau? T_T.


Kau kira okeylah. Masih ada ibu dan ayah yang sayangkan kau. Mereka tak kisah pun kau tumpang kat rumah mereka. Mereka mesti faham permulaan hidup berumahtangga tak mudah untuk dapat kesenangan terus. Kau kene bersyukur kau masih mempunyai kedua-duanya. Bagaimana dengan anak-anak yang dah tak ada ibu? Dan yang tak ada bapa? Dan yang paling sedih tak ada kedua-duanya? Kau masih nak pertikaikan itu ini? T_T.


Kau juga bernasib baik. Mertua kau sayangkan kau. Dia tak pernah pun memburuk-burukkan kau depan orang lain. Walaupun kau kadang-kadang memalukan diri sendiri depan dia. Jenis sayur pun tak tahu, jenis ikan pun tak tahu tapi berlagak semua kau pandai -__-". Kau pernah tak fikir macam mana pulak menantu yang tak pernah di restui keluarga? Macam mana dia nak teruskan hidup dia? Bahagiakah dia dengan hidupnya yang selalu di benci keluarga mertua? Kau nak ke rasa macam tu? T_T.


Dugaan kau sekarang cuma belum rezeki kau bekerja. Kau kenelah bersabar. Kau kene percaya suatu hari nanti kau mesti dapat kerja juga. Kau mesti boleh pegang duit sendiri juga. Jangan telalu ikutkan nafsu kau tu. Merana nanti. Kalau fikirkan apa yang kau nak je tokeh balak pun boleh bankrap! Hidup kita ni ibarat putaran roda. Kadang kita di atas. Kadang kita di bawah. Kau pernah kan rasa hidup mewah. Apa yang kau nak kau beli je. Masa itu kau berada di atas. Sekarang kau kenelah bermula dari bawah semula. InsyAllah ada rezeki kau nanti. Mohonlah pada-Nya.. Dia nak uji kita untuk kita selalu beringat yang kita bukan selalunya berada di atas... Sedarlah sekarang sebelum terlambat...


***entry untuk peringatan pada diri sendiri T_T.

post signature

6 comments:

  1. this is sweet.
    rezeki masing-masing memang dah ditetapkan.
    cuma cepat atau lambat je.
    Allah kan Maha Adil.
    and yes, do not compare your life to others'.
    you have no idea what their journey is all about :)

    ReplyDelete
  2. Husna : yepp...
    kita nampak masa dia dah senang gembira..
    kita tak tau pun masa susah dia macam mana...huhu..
    this is life rite..must face it dgn redha..cehh :)

    ReplyDelete
  3. cik anne...x sume org yang dapat pegang duit sendiri dan bekerja tu hatinya riang gembira...mungkin setiap hari hujan ribut melanda hatinya yang kita x tau mampu ke die tahan airnya dari melimpah keluar selamanya...sabar ye...semua org ada pasang surutnya..maybe Dia nak bagi rezeki lain dulu kot..

    ReplyDelete
  4. raksaksecoklat:

    emm..betui jugak..
    setiap orang pun ada ujiannya sendiri
    yepp..mungkin rezeki itu belum sampai :)
    baiklah..trimas :)

    ReplyDelete
  5. ckp psl diri sendiri rupanyer..
    sabarla yer dik..bukan sumer org yg berada 2 bahagia..
    at least ko dh merasa pakai bag 'ORI' Coach dek ooi..
    Akk ni berthn kerja pn menggigil nk beli ooi..
    (apa kena mengena???)
    layan jerle...

    ReplyDelete
  6. utk peringatan yg bace juge..
    sabar k..rezeki ada di mana2...
    keep it up!!

    ReplyDelete